Photobucket

Friday

nikah???

ramai sahabat yang telah bertemu jodoh.ada yang muda dari ku dan perkara biasa yang lebih senior dariku.sensitif ke perkara ni?

"perjalanan masih jauh,abaikan dahulu" ya memang masih teramat jauh,tidak nampak titik penghujungnya,mungkin jauh dan mungkin dekat,bahkan mungkin selepas dan setelah ini.akhirnya entah bila.namun yang pasti,hari itu akan tiba.

pernah ku terfikir ingin interview seorang sahabat yang baru berumahtangga,lebih muda dariku.bagaimana pandangannya setelah berumahtangga.beliau seorang yang agak aktif dalam gerakkan mahasiswa islam.namun ada khabar yang mengatakan,orang dah kahwin mesti futur,senyap...

alhamdulillah diberi kesempatan untuk berbicara dengan beliau.dari tutur bicaranya,terdetik di dalam hati,memang layak dirinya telah berumahtangga,pemikirannya sungguh matang."suami ana kata,tak semstinya kita bergerak di kampus itu baru dikatakan berjuang.diamana2 kita boleh berjuang.diaman ada pertembungan yang hak dan batil disitulah harus kita berjuang.rumahtangga juga adalah perjuangan"

"memang ramai sahabat yang mengatakan ana futur,tapi biaralah masing2 punya pandangan"

ya benar.aku setujuh,perjuangan pada konteks pemikiran masing2 asalakan tidak bertentangan dengan apa yg disyariatkan dan bahkan adanya niat dalam menegakkah syariat islam jika tidak pun mempertahankannya.
bukan soal perjuangan yg ingin disentuh disini.insyaalah pandangan soal kahwin.satu kejutan berita dari insan terdekat dan rapat dengan penulis.mungkin itu sedikit privete.namun berita itu sedikit menganggu jiwa.apa2 pun,satu nasihat yg berguna"perjalanan masih jauh"
terbayang adik2 dirumah,mak ayah,sanak saudara,orang kampung,sahabat,masyarakat malaysia,dunia dan seenteronya...huh! satu keluhan yang tidak berkesudahan.
diri belum cukup mantap dari segi pentarbiyyahan untuk menjaga kalimah Allah di lubuk hati.keluarga yg jauh disana,sering dibayangkan kehidupan mereka.bagaimana?

mahasiswa yang terdedah dengan persekitaran yang cukup mecabar,dalam masa yg sama diberi pengisian sesuai dengan cabaran dihadapan.perlu rasanya pulang kepangkuan keluarga untuk disalurkan apa yg sudah sebati dalam diri yg dikira mampu menjana kehambaan pada sang kahalik,harus juga diberi pada sang keluarga.

cetusan idea ini timbul setelah membaca coretan dari blog seorang sahabat.lali kita dengar,ya lumrah manusia.namun jika terus difikirkan,takut matlamat tersasar."perkara ni sudah tercatat di loh mahfuzNYA,biarkan ianya berlaku dengan sendiri.Allah bakal mengurusnya" satu untaian ringkas dari seorang sahabat.

apa2 pun...pandangan peribadi,alangkah indah jika alam itu bisa ku tembusi,tingkat itu mampu kucapai.pasti rasa yg dirasa oleh Rabiatul Al-Adawiyah juga mampu kurasakan.pasti tiada lagi angan2 indah dunia,yg ada cuma kerinduan bertemu dengan sang khalik.pengembaraan dengan si salik cukup indah bagiku,tidak mau kufikir lagi soal dunia,sungguh menyeksakan apatah lagi soal ini.

namun...nikah sunnah Rasul...insyaalah biarkan ia berlaku dengan sendirinya.cukuplah meningkatkan diri demi menggapai redaNYA.itulebih indah dari perkahwinan...insyallah

No comments:

Post a Comment