Photobucket

Thursday

sendiri itu lebih baik?

beberapa hari kebelakangan ini,aku lebih selesa untuk bersendirian.ya,semenjak kepulangan lalu.lambakan ilmu yang baru bagiku,konsep tauhid yang baru ku pelajari,sungguh membuatkan aku fana dalam persoalan.entah pada siapa harus ditanya.malu tak bertempat menguasai,takut melanggar adab yang digarisi.aku memarahi diriku sendiri.kalau tidak suarakan bagaimana hendak diselesaikan masalah tu? hanya satu peluangku....ustaz.aku terus menanti ilmiah softcopy yang dijanjikan.insyaalah...mungkin Allah menahan sebentar,untuk menenagkan kekusutan mindaku sebelum ilmiah itu sampai kepadaku.

fikiran semalam ku bawa ke hari ini.begitulah seterusnya.baru tadi ku menjamah pandangan minda seorang sahabat.ringkas dan mudah difahami ayat juga maksud yang cuba dibawa.cuba ku bandingkan cara penulisanku.kadang2 merasa takut untuk mencoretkan pandangan minda dalam blog ini.takut jika rantai ammarah itu menguasai disetiap button laptop yg ku tuju.syaitan mana mungkin biarkan cucu adam lengang dari bisikannya.

kelas brother yang ku hadiri semalam,kelas perbandingan agama,merupakan kelas terakhir untuk sem ini.pilu mendengar butiran2 nasihat terakhir brother kamaruddin
"betapa saya terseksa bila mana ayah saya meninggal dunia sedang saya tidak mampu membacakan al-fatiha kepadanya.mana mungkin,kerana dia belum islam.penyesalan yang teramat sangat.sedih luluh jiwa saya.kalian telah dipilih.jangan dibiar mereka yang belum islam diluar sana juga menghadapi masalah yang sama..."

kuselami kedalam diri."itu luahan brother sebagai seorang yang tidak dilahirkan sebagai muslim,namun akhirnya dipilih oleh Allah untuk sempat mengenaliNYA.bila mana brother telah mengenal islam,cintanya tidak terhingga,semangatnya membawa kepada usaha menubuhkan IPSI,menganjurkan kelas perbandingan agama yang akhirnya aku diberi peluang untuk menghadiri.terdetik rasa sedihku,bilamana aku tidak berbuat apa2,sedang aku sudah bergelar muslim.sekadar menjemput sahabat non-muslim menghadiri program2 islamic itu tidak memadai.sekadar mempamerkan akhlak islammiyah yg baru sedikit menyaluti diriku itu juga kurang memadai.jika sekadar menerangkan,juga mnejelaskan ini ciptaanNYA,itu juga ciptaanNYA,itu juga tidak memadai bagiku.sedikit sumbanganku,sedikit sangat..."

"bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk bertemu saya di fasa 2,saya doakan kalian berjaya,kalian dilantik menjadi orang2 besar yang bakal menyokong pertubuhan2 seperti ini.jika saya datang meminta sedikit bantuan kewangan,janganlah lari ikut pintu belakang"
walaupun ada derai ketawa di hujung senda gurau,namun jauh disudut hati pilu ku terbayang,mungkin betapa kepayahan mereka mencari sumber kewangan untuk membolehkan kelas ini berjalan hingga ke fasa praktikal dakwah.

apa sumbanganku?Allah moga medan ini,menjadi salah satu medan dakwah untuk islam...ameen..

bersendirian membuatkan aku lebih memahami ritma hidup ini.masa bersendirian itu memberi aku peluang untuk lebih mengenali diri.meneliti tiap gerakkan kehidupan,mencari kerahsiaan Allah disana.satu persatu rahsia itu tersingkap,namun kengkadang aku leka dalam menyelami,hingga ku terabai dunia nyataku.namun aku harus kembali kerana disini penghidupanku.biarlah Allah merajai hatiku,dan terus melayari kehidupan ini

salam mujahada

No comments:

Post a Comment